Ons project

Wij moeten voor de VVOB een project uitwerken rond leerlingenzorg in het Lager Beroeps Onderwijs (LBO) hier in Suriname. Hieronder leg ik ons project wat uit.
 
In onze eerste weken gingen we observeren in twee LBO-scholen die aan ons voorgesteld werden. Zo gingen we naar de ETS (Eenvoudige Technische School, overwegend jongens) en de ONS (Openbare Nijverheidsschool, overwegend meisjes). In de ONS worden vooral dienstverlenende richtingen aangeboden. Dit zijn dus scholen voor jongeren in het Lager Beroeps Onderwijs (ietwat vergelijkbaar met ons Beroepsonderwijs). 
 
Tijdens onze observatie keken we vooral welke thema's er duidelijk aanwezig waren in de twee scholen. Rond deze thema's zouden we namelijk enkele workshops geven. Al snel viel het verzuim ons op. Op een bepaald moment zaten we in een klas met normaal 30 leerlingen. Die dag waren er 10. Reacties als 'ach, het is dan maar zo' van de leerkrachten shockeerden ons nog wat meer.
 
Vaak worden deze leerlingen ook heel rap als 'druk' gezien, terwijl ze vaak gewoon wat aan het praten zijn in de klas. Veel hangt af van de leerkracht die vooraan staat. Die moet niet te streng zijn, maar moet wel de orde kunnen bewaren. Af en toe een grapje is zeker mooi meegenomen.
 
Na een hele week te observeren (met op een bepaald moment wel 11 klassen op 1 dag!) zagen we een aantal thema's terugkomen in beide scholen. We besloten om onze workshops uit te werken rond motivatie, communicatie en seksuele voorlichting. Dit laatste thema werd vooral door de ONS naar voren gebracht.
 
Onze workshops kunnen we maar geven na de paasvakantie en wel om volgende reden: de week van 14 maart is het in alle scholen 'repetitieweek'. Dit is vergelijkbaar met een kleine examenweek bij ons. De week daarna hebben ze maar twee dagen les (21 & 22 maart), want daarna begint de paasvakantie al. 
 
Na de paasvakantie zullen we de eerste week dus bezig zijn met motivaite, de tweede met communicatie en de derde met seksuele voorlichting. De vierde week houden we een samenvattings- en feedbackweek, waarbij we zullen toetsen wat de leerlingen onthouden hebben uit de workshops. Per week zullen we aan 8 klassen een workshop moeten geven. 
 
Het is de bedoeling dat onze documenten die ontwikkeld werden achtergelaten worden op de scholen. Op deze manier kunnen de leerkrachten de workshops geven aan alle overige klassen.

Over VVOB

Hieronder zal ik de werking van de VVOB, met name hun missie en visie, toelichten.

Visie

We willen een duurzame wereld die gebaseerd is op gelijke kansen, dank zij kwaliteitsvol onderwijs.

Wij bereiken dit door technische assistentie te bieden en door relaties tot stand te brengen tussen onderwijsorganisaties in ontwikkelingslanden, Vlaanderen en Europa. Uitwisseling van ervaring, ontwikkeling van onderwijsexpertise en bewustmaking rond het belang van onderwijs voor ontwikkeling voeden deze relaties.

Missie

  • - We dragen bij tot grotere interne en externe solidariteit in ontwikkelingslanden maar ook in Vlaanderen en in Europa door de steun te vergroten voor kwaliteitsvol onderwijs als motor voor ontwikkeling en gelijke kansen.
  • - We leggen de klemtoon op resultaten in de onderwijskwaliteit door technische assistentie te voorzien die decapaciteit hierin versterkt van ministeries van onderwijs, van aanbieders van onderwijsdiensten en van de lerarenopleiding in ontwikkelingslanden.

Op deze terreinen halen we duurzame resultaten door:

  • - ons werk af te stemmen op het lokale onderwijsbeleid;
  • - onderwijsdeskundigheid te ontwikkelen die gebaseerd is op de expertise van de ontwikkelingslanden zelf en op uitwisseling met Vlaamse en Europese instellingen;
  • - samenwerking te stimuleren tussen onderwijsinstellingen in Vlaanderen, Europa en ontwikkelingslanden.

Waarden

  • - Kwaliteit in resultaten en in leren
  • - Integriteit in professionele relaties en in leiderschap
  • - Respect voor lokaal beleid, mensen en planeet
  • - Engagement voor kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen
  • - Innovatie in het aanpakken van complexe uitdagingen